Szaleństwo z Jimem Jarmuschem i nie tylko

Kolejny tydzień w kinie DCF we Wrocławiu, to spotkania z Jimem Jarmuschem i jego najciekawszymi produkcjami. Wracamy też do jubileuszowego cyklu „Kino polskie. Rekonstrukcje” a w nim zrekonstruowany cyfrowo film w reżyserii Andrzeja Wajdy „Niewinni czarodzieje”. Zapraszamy też na pokaz przedpremierowy pokaz filmu „Coś się kończy, coś zaczyna” oraz premierowe pokazy produkcji „Nasz czas” i „Powitanie słońca. W nadchodzącym tygodniu na ekrany wraca francuski dramat „Poznajmy się jeszcze raz”.

 

W kinach konieczne jest przestrzeganie wytycznych sanitarnych dotyczących bezpieczeństwa widzów i pracowników. Związku z tym obsługa kin pracuje w maseczkach albo przyłbicach, przy kasach stanęły przegrody, regularnie odkażane są fotele, stoliki, poręcze, klamki i wszelkie inne powierzchnie, z którymi stykają się widzowie. Sale mogą być wypełniane maksymalnie do połowy i są wietrzone po każdym seansie. Widzowie mogą uczestniczyć w seansach wyłącznie w maseczkach, a wybór miejsca na widowni odbywa się z zachowaniem odpowiedniego dystansu.

www.dcf.wroclaw.pl

ul. Piłsudskiego 64a

50-020 Wrocław

 

Tydzień filmowego szaleństwa z Jimem Jarmuschem

 

Piątek | 19.06 | godz. 20:00 | „Truposz”
Sobota | 20.06 | godz. 20:00 | „Kawa i papierosy”
Niedziela | 21.06 | godz. 20:00 | „The Limits of Control”
Poniedziałek | 22.06 | godz. 20:00 | „Tylko kochankowie przeżyją”
Wtorek | 23.06 | godz. 20:00 | „Paterson”
Środa | 24.06 | godz. 20:00 | „Gimme danger”
Bilety: 18 – 22 zł

 

„Niewinni czarodzieje” | Kino polskie – Rekonstrukcje

 

W czerwcu w cyklu Kino Polskie. Rekonstrukcje przypomnimy ujmujący film Andrzeja Wajdy „Niewinni czarodzieje”, do którego scenariusz napisali Jerzy Andrzejewski z Jerzym Skolimowskim.
21 czerwca | godz. 16:00

 

„Coś się kończy, coś zaczyna” – pokaz przedpremierowy

25 czerwca| godz. 19:45 | Bilety: 18 zł

 

PREMIERY

19 czerwca | „Nasz czas”
19 czerwca | „Powitanie słońca”
19 czerwca | „Poznajmy się jeszcze raz” (powrót na ekrany)

 

SZCZEGÓŁOWY OPIS WYDARZEŃ

 

• Tydzień filmowego szaleństwa z Jimem Jarmuschem

Piątek | 19.06 | godz. 20:00 | „Truposz”
“Truposz” jest historią młodego człowieka, historią duchowo-cielesnej ucieczki przez nieznaną krainę. Jest druga połowa dziewiętnastego wieku. William Blake podąża w kierunku najdalej położonego posterunku na wschodniej granicy. Zagubiony i paskudnie ranny napotyka przedziwnego, wyjętego spod prawa Indianina imieniem Nikt, który ze względu na zbieżność imion jest przekonany, że spotkał jednego z nieżyjących członków Brytyjskiego Stowarzyszenia Umarłych Poetów. Czas płynie, a Blake z pomocą Indianina przeżywa chwile radości i przemocy. Wbrew własnej naturze, okoliczności zmieniają go w zaszczutego banitę, mordercę, człowieka, którego cielesna powłoka powoli przestaje istnieć. Ciśnięty pomiędzy okropieństwa i chaos otaczającej go rzeczywistości, szeroko otwartymi oczami obserwuje kruchość określającą zakres istnienia. To tak, jakby po przebiciu się przez taflę szkła, wynurzyć się po drugiej stronie i ujrzeć całkiem inny, nieznany, nierealny świat.

Sobota | 20.06 | godz. 20:00 | „Kawa i papierosy”
Seria epizodów, w których bohaterowie popijając kawę i paląc papierosy rozmawiają na przeróżne tematy i omawiają między innymi: możliwość użycia nikotyny jako środka owadobójczego, sposoby na przyrządzenie prawdziwej angielskiej herbaty, wynalazki Nikoli Tesli, przygody członków nieistniejącego zespołu rockowego o nazwie SQÜRL, Paryż w latach 20. i co tak naprawdę stało się z Elvisem Presleyem.

Niedziela | 21.06 | godz. 20:00 | „The Limits of Control”
“The Limits of Control” opowiada o tajemniczym samotniku (granym przez Isaacha De Bankolé), cudzoziemcu, który dokłada wszelkich starań, żeby jego działania pozostawały poza prawem. Kończy realizację pewnego zadania, ale nie ufa nikomu i początkowo nie znamy też celu, jaki mu przyświeca. Jego podróż, z jednej strony celowa, a z drugiej paradoksalnie odrealniona, zabiera go nie tylko w najdalsze zakątki Hiszpanii, ale też jego własnego umysłu.

Poniedziałek | 22.06 | godz. 20:00 | „Tylko kochankowie przeżyją”
Tilda Swinton, Tom Hiddleston i Mia Wasikowska w klimatycznej love-story outsidera światowego kina Jima Jarmuscha, twórcy „Broken Flowers”, „Truposza” i „Ghost Doga”, który tym razem zdaje się mówić, że tylko ci, którzy potrafią kochać, przetrwają. Bohaterowie „Tylko kochankowie przeżyją” to wampiry zmęczone setkami lat życia i zdegustowane tym, jak rozwinął się świat. Nie są jednak typowymi przedstawicielami swojego wymierającego gatunku: wprawdzie żywią się krwią i preferują mrok nocy, ale najważniejsza jest dla nich sztuka, literatura, muzyka – i trwająca od wieków miłość. To wyrafinowani smakosze życia, wytworni dandysi zatopieni w XXI wieku, wciąż pamiętający jednak intensywność romantyzmu.

Wtorek | 23.06 | godz. 20:00 | „Paterson”
Paterson (Adam Driver) jest kierowcą miejskiego autobusu. Niczego mu nie brakuje. Kocha swoją pełną szalonych pomysłów żonę (Golshifteh Farahani), która każdego dnia tworzy nowy plan na przyszłość. Mężczyzna ma czas na swoją pasję (pisanie wierszy), spacery z psem i spotkania z grupą zaprzyjaźnionych ekscentryków. Jest wśród nich przeżywający zawód miłosny kompan od kufla, wyzwolona singielka przesiadująca wieczorami w barze, czy wiecznie narzekający kolega z pracy, który zazdrości Patersonowi pogody ducha. Jednak na skutek zabawnego zbiegu okoliczności stoicki spokój tytułowego bohatera zostaje poddany próbie.

Środa | 24.06 | godz. 20:00 | „Gimme danger”
Pełnometrażowa muzyczna podróż poświęcona legendarnej grupie The Stooges oraz jej liderowi Iggy’emu Popowi. Dokument przesiąknięty jest punkową energią, jednak daleko mu do fanowskiej laurki. Iggy Pop oraz muzycy z The Stooges zdradzają Jarmuschowi historie wzlotów i upadków, nie szczędząc szczegółów z bujnego, pełnego ryzyka życia. Wspominają także swoje największe prowokacje. Motywem przewodnim filmu jest poszukiwanie wolności oraz twórczej niezależności. W filmie nie mogło zabraknąć archiwalnych zdjęć z koncertów, jak i największych przebojów, chociażby “No Fun” czy nieśmiertelnego “I Wanna Be Your Dog”.
Bilety: 18 – 22 zł

 

• „Niewinni czarodzieje” | Kino polskie – Rekonstrukcje
W czerwcu w cyklu Kino Polskie. Rekonstrukcje przypomnimy ujmujący film Andrzeja Wajdy „Niewinni czarodzieje”, do którego scenariusz napisali Jerzy Andrzejewski z Jerzym Skolimowskim.
Historia przypadkowego spotkania w barze młodego lekarza i dziewczyny, którzy przybierając wobec siebie pozę cynizmu i obojętności, tracą szansę na autentyczne uczucie. Oboje prowadzą grę pozorów, podczas gdy w rzeczywistości są spragnionymi uczuć romantykami. Akcja filmu rozgrywa się w ciągu jednej nocy. Ona przedstawia się jako Pelagia, on jako Bazyli. Układają scenariusz wspólnej nocy. Kieliszek wódki, pocałunek, intelektualna rozmowa, a jako finał łóżko. Starają się zapanować nad spontanicznym, rodzącym się uczuciem.
21 czerwca | godz. 16:00

 

• „Coś się kończy, coś zaczyna” – pokaz przedpremierowy
Daphne rzuca pracę, rozstaje się z chłopakiem, przeprowadza do siostry i chce zmienić coś w swoim życiu: postanawia odpocząć od związków. Jednak kiedy na jednej imprezie poznaje Jacka i Franka, i zaczyna spotykać się z nimi jednocześnie, plan Daphne rozpływa się w powietrzu.
25 czerwca| godz. 19:45 | Bilety: 18 zł

 

PREMIERY

• „Nasz czas”
W swoim zmysłowym, drapieżnym filmie Carlos Reygadas („Post Tenebras Lux”, „Ciche światło”, „Japón”) opowiada o małżeństwie w kryzysie, które na skraj przepaści prowadzi decyzja o otwarciu związku. W główne role, szalejącego z zazdrości Juana i jego zaangażowanej w romans z innym partnerki Esther, wcielili się sam reżyser i jego żona Natalia López. Na ekranie towarzyszą im ich własne dzieci, Rut i Eleazar Reygadas. „Nasz czas” nie ma jednak nic wspólnego z ekshibicjonizmem. Intymne są w nim przede wszystkim pytania – o związki, namiętności, pragnienia; a przede wszystkim szczerość, z jaką twórca dzieli się nimi z widzami.
Akcja filmu rozgrywa się na meksykańskiej prowincji, w rodzinie zamożnych farmerów, którzy łączą ciężką pracę na ranczo z zamiłowaniem do sztuki. Stabilna relacja Juana i Esther przechodzi gwałtowny wstrząs, gdy kobieta wdaje się w romans z amerykańskim “zaklinaczem koni”. Zraniony Juan rozpaczliwie próbuje zapanować nad emocjami, odzyskać utraconą kontrolę i ocalić małżeństwo. W prowokacyjnym „Naszym czasie” Reygadas równie odważnie portretuje ekranowy seks, co rozmawia o miłości. Bezbłędnie przy tym trafia w samo sedno konfliktu, który rozgrywa się w każdym z nas. Rozdarci pomiędzy potrzebą bezpieczeństwa, a potrzebą ekscytacji, chcemy chronić ukochanych, a jednocześnie realizować w pełni nasze wszystkie pragnienia. Jak pogodzić zobowiązania z tęsknotą za całkowitą swobodą?
OBSADA: Natalia López, Phil Burgers, Carlos Reygadas | TYTUŁ ORYGINALNY: Nuestro tiempo | REŻYSER: Carlos Reygadas | SCENARIUSZ: Carlos Reygadas | GATUNEK: dramat | CZAS TRWANIA: 173′ | PRODUKCJA: Niemcy, Francja, Szwecja, Dania, Meksyk 2019 | DYSTRYBUTOR: Gutek Film

 

• „Powitanie słońca”
Widzieliście kiedyś ortodoksyjnego żyda, mordercę w celi śmierci, Masaja praktykujących jogę? “Powitanie słońca” to intrygujący dokument o odkrywaniu uniwersalnej siły jogi. Reżyser odwiedza różne miejsca na ziemi, pokazując, jak dużą rolę może odgrywać joga w życiu osób różnych kultur.
Tuż po czterdziestce życie Stephane’a Haskella, utalentowanego fotoreportera i dokumentalisty, stanęło na głowie. Mężczyzna, u którego zdiagnozowano ciężką chorobę, został sparaliżowany. Tam, gdzie lekarze bezradnie rozkładali ręce, a tradycyjna medycyna nie dawała wielkich nadziei na powrót do zdrowia, szansa niespodziewanie pojawiła się za sprawą… jogi.
Przełomowym momentem było dla Haskella spotkanie z Teresą Poulsen, za namową której zgłębił nie tylko tajniki, ale i filozofię, jaka kryje się za jogą. Stopniowo ból, zniechęcenie i brak cierpliwości zastępowała coraz większa wiara oraz empatia w stosunku do ludzi pokrzywdzonych przez los podobnie jak reżyser. To właśnie z tych inspiracji narodziła się idea nakręcenia dokumentu, będącego połączeniem osobistej historii z szerszym spojrzeniem na fenomen jogi.
By go w pełni zrozumieć, Haskell wyrusza w podróż po świecie, odwiedzając miejsca, jakie pewnie nie przyszłyby nam w tym kontekście do głowy. Od celi śmierci w słynnym amerykańskim więzieniu San Quentin po Kenię, gdzie – jak się okazuje – Masajowie praktykują jogę od wieków. Rozmawia z parą Żydów, którzy drogę do judaizmu odnaleźli… poprzez jogę. Te doświadczenia pozwalają reżyserowi spojrzeć z nieco innej perspektywy nie tylko na zachodnią kulturę, ale i własne życie.
TYTUŁ ORYGINALNY: Debout | GATUNEK: Dokument | ROK PRODUKCJI: 2019 | CZAS TRWANIA: 90 minut | REŻYSERIA: Stéphane Haskell | SCENARIUSZ: Stéphane Haskell | ZDJĘCIA: Stéphane Haskell | PRODUKCJA: Francja

• „Poznajmy się jeszcze raz”
Co byś zrobił, aby raz jeszcze poczuć pierwszą miłość? Ile byś dał, by na nowo przeżyć najpiękniejszy dzień swojego życia? Powrót do cudownych chwil może mieć wysoką cenę. Bohater „Poznajmy się jeszcze raz” gotów jest ją zapłacić – nawet jeśli będzie musiał pozbyć się wszystkich oszczędności, a potem ukryć ten fakt przed żoną. Przewrotna francuska komedia spodoba się wszystkim, którzy pokochali romantyczny klimat „O północy w Paryżu” i urzekającą niewinność „Amelii”. Zagubiony w świecie nowych technologii, wzdychający do telefonów stacjonarnych, papierowych książek i wąsów rysownik komiksów Victor nieoczekiwanie dostaje propozycję nietypowej podróży w czasie. Mężczyzna przyjmuje ją tym chętniej, że jego małżeństwo się sypie, a żona Marianne w niczym nie przypomina cudownej dziewczyny, w której kiedyś się zadurzył. Wybiera więc lata 70., by znów móc wejść do baru „Belle Epoque”, bezkarnie zapalić papierosa przy stoliku i z drżącym (po raz pierwszy od tak dawna!) sercem czekać, aż w drzwiach pojawi się rudowłosa, seksowna, niezależna Marianne. Odtworzona na jego życzenie epoka wydaje się Victorowi o wiele prawdziwsza niż współczesność, w której wszystko – od międzyludzkich relacji przez pracę, po sztukę – staje się wirtualne. „Film, któremu nie można się oprzeć”, „Dowcipny i radosny” – tak pisali krytycy po pokazach „Poznajmy się jeszcze raz” w Cannes i Toronto. Zachwyciła rewelacyjna obsada i błyskotliwy scenariusz, a także lekkość, z jaką reżyser dotyka uniwersalnych tematów: miłości, przemijania, pokoleniowych różnic. Pełen humoru przebój francuskiego kina działa jak filmowy afrodyzjak, przypominając, że najlepsze czasy i najpiękniejsze chwile to te, które przeżywamy teraz.

OBSADA: Daniel Auteuil, Guillaume Canet, Doria Tillier | TYTUŁ ORYGINALNY: La belle epoque | REŻYSER: Nicolas Bedos | SCENARIUSZ: Nicolas Bedos | MUZYKA: Nicolas Bedos | GATUNEK: dramat | CZAS TRWANIA: 110′ | PRODUKCJA: Francja | ROK PRODUKCJI: 2019 |