Penderecki Piano Trio

Kolejny wieczór kameralny w Narodowym Forum Muzyki będzie należał do zespołu Penderecki Piano Trio. Tworzący go muzycy zaliczani są do grona wyróżniających się polskich artystów. Zostali laureatami prestiżowych konkursów wirtuozowskich i fonograficznych, a jako soliści i kameraliści mogą się również poszczycić współpracą z wybitnymi postaciami światowej sceny muzycznej, m.in. Krzysztofem Pendereckim, Valerym Gergievem czy Maximem Vengerovem.

 

Choć twórczość Ludwiga van Beethovena z początku budziła pewien dystans u odbiorców, wywarła niebagatelny wpływ na kulturę muzyczną XIX i XX stulecia. Jego słynne dziś symfonie, koncerty i sonaty fortepianowe stały się wzorem i inspiracją dla późniejszych kompozytorów europejskich. Podobnie było z muzyką kameralną, w ramach której szczególne miejsce zajmują dzieła przeznaczone na kwartet smyczkowy, a także tria fortepianowe. Trio c-moll to jeden trzech pierwszych utworów Beethovena skomponowanych na zespół złożony ze skrzypiec, wiolonczeli i fortepianu. Dzieło powstało w pierwszej połowie lat 90. XVIII wieku i zostało wykonane po raz pierwszy przez zespół działający na dworze Karla Lichnowsky’ego. Legenda głosi, że podczas koncertu obecny był Joseph Haydn, który dosyć ciepło przyjął wszystkie trzy kompozycje zawarte w zbiorze op. 1. Co ciekawe, z niewyjaśnionych przyczyn odradzał jednak opublikowanie Tria c-moll. Dzieło to znacznie kontrastuje z pozostałymi utworami ze wspomnianego zbioru, utrzymanymi w klasycznej stylistyce. Niemałe znaczenie ma w tym przypadku nie tylko naturalna skłonność Beethovena do wykraczania poza tradycyjne normy i schematy, lecz także wybór dramatycznej w wydźwięku tonacji c-moll. Tej samej, w której została utrzymana późniejsza, słynna V Symfonia.

 

W przeciwieństwie do Beethovena Siergiej Rachmaninow nie poświęcał wiele uwagi muzyce kameralnej. Większość dzieł tego typu pochodzi z czasów młodości kompozytora. Znaczącym osiągnięciem Rachmaninowa na polu muzyki na niewielki zespół instrumentalny jest Trio elegijne g-moll. Wirtuozowskie i dramatyczne w wyrazie dzieło powstało w zaledwie trzy dni, w styczniu 1892 roku. W utworze słychać inspiracje muzyką Piotra Czajkowskiego. Z twórczością Rachmaninowa niewątpliwie kontrastuje Trio G-dur Claude’a Debussy’ego – niezwykle pogodna w swym wyrazie kompozycja zaledwie osiemnastoletniego artysty. To utwór będący doskonałym przykładem lekkiej francuskiej muzyki salonowej końca XIX stulecia.

 

Wykonawcy:

Penderecki Piano Trio:
Konrad Skolarski – fortepian
Jarosław Nadrzycki – skrzypce
Karol Marianowski – wiolonczela

Program:

L. van Beethoven Trio fortepianowe c-moll op. 1 nr 3
S. Rachmaninow I Trio elegijne g-moll
***
C. Debussy Trio fortepianowe G-dur

 

Co: Penderecki Piano Trio – koncert
Gdzie: Narodowe Forum Muzyki, Plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Kiedy: 13 kwietnia 2019, sobota, godz. 19:00
Bilety: 25 – 50 zł

https://bilety.nfm.wroclaw.pl/