Laboratorium ruchu

W Imparcie po raz kolejny będzie upowszechniana sztuka tańca. Podczas kolejnej edycji Laboratorium ruchu dowiemy się m.in. dlaczego mężczyźni nie tańczą oraz zobaczymy projekt solowy „w O k O ł O“.

 

Projekt – Laboratorium ruchu w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016 tworzony jest we współpracy z ważnymi i opiniotwórczymi instytucjami i środowiskami, m.in. z Biurem Festiwalowym Impart 2016, z Instytutem Muzyki i Tańca, z Centrum Inicjatyw Artystycznych, z Wrocławskim Teatrem Pantomimy, ze Stowarzyszeniem Inicjatyw Twórczych Momentum, ze Stowarzyszeniem ARTEO, zespołami i artystami, teoretykami i krytykami tańca, z organizacjami zajmującymi się szeroko pojmowaną kulturą ruchu.

 

Laboratorium ruchu konsekwentnie i umiejętnie upowszechniające sztukę tańca będzie stanowić ważną część programu Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu, w 2016 roku. Choreografowie, performerzy będą przyglądać się wrocławianom i wkraczać stopniowo w porządek miasta, coraz precyzyjniej naśladując obserwowane proste czynności: gesty, ruch, zachowania społeczne wszędzie tam, gdzie toczy się codzienność: w sklepach, obiektach użyteczności publicznej, tramwajach. Widzowie będą mogli dostrzec miejską przestrzeń, lub konkretne miejsce w nowy, inny sposób.

Tworzenie specyficznych rytuałów tanecznych, warunkujących nastrój, klimat odzwierciedlający kim jesteśmy w danym czasie i jak wpływa na nas miasto w którym żyjemy, pracujemy, tworzymy. Tancerze, performerzy poprzez swoje działania będą poszukiwać odpowiedzi na pytania o jakość życia we wspólnocie. Działania twórcze w znacznym stopniu poświęcone będą codziennemu rytmowi życia mieszkańców Wrocławia. Ideą programu będzie budzenie, kształtowanie i rozwijanie świadomości i społecznej aktywności mieszkańców poprzez ingerencję tancerzy w przestrzeń historyczną, publiczną, społeczną i mentalną Wrocławia. Zaproszeni do projektu artyści urzeczywistnią swoje nowatorskie pomysły w kontekście miasta i zastanej społeczności.

 

Interdyscyplinarność tańca współczesnego daje wyjątkową możliwość jednoczenia sztuk w ramach utworu scenicznego. To najlepsza platforma porozumienia rożnych dziedzin twórczości. Tutaj sztuki wspierają się, mobilizują, uzupełniają, a zarazem tworzą niepowtarzalną jedność. Realizacja projektu pozwoli na promocję wielu fascynujących zjawisk w różnych zakątkach Dolnego Śląska i aktywizację lokalnej społeczności we współpracy z zaproszonymi gośćmi.

 

Laboratorium zakłada zbudowanie otwartej platformy dla artystów wywodzących się z r óżnych kręgów kulturowych, posługujących się wyrazistym językiem artystycznym. Projekt ma na celu podtrzymanie wartości kultury jako pola koegzystencji różnic , a także stworzenie kanałów komunikacji i wymiany artystycznej pomiędzy artystami z Polski, z Brazylii, z Japonii, z Hiszpanii , Chile, z Meksyku, z Polski i z Francji.

 

W ramach Laboratorium ruchu zorganizowane zostaną pobyty rezydencyjne pt: ,,Skrypty z codzienności” dla znanych i cenionych choreografów: Fernando Belfiore, Helena Gołąb, Ryuzo Fukuhara, Desiderio Daxuni Sanchez, Rodrigo Chaverini Hernandez, Marzena Krzemińska, Simon Tanguy, Roberto Olivan. Uczestnikami grup będą młodzi tancerze, performerzy, młodzież.
Choreografowie w ramach pobytów rezydencyjnych przedstawią w projekcie swoją wizję miasta, codzienne doświadczenia, utopie, marzenia i przesądy związane z życiem w mieście. Ponadto odbędą się otwarte lekcje prowadzone przez zaproszonych choreografów z myślą o profesjonalnym środowisku tańca we Wrocławiu, spotkania otwarte wprowadzające w zagadnienia opisu ruchu i dokumentowania procesu twórczego w sztuce tańca.

 

Pokazy spektakli w ramach Laboratorium ruchu

Męski wieczór w Imparcie
Teatr Cynada – Mężczyźni nie tańczą
choreografia: Bożena Eltermann, Marek Kakareko
reżyseria: Bożena Eltermann
taniec: Marek Kakareko

Jestem akcją, wszelkim przejawem działania. Donikąd się nie spieszę. Niczego nie muszę udowadniać. Akceptuję swoją niewiedzę i opuszczam błędne poglądy. Aktywny i jednocześnie nieporuszony rozumiem. To jest sposób w jaki mężczyzna wyraża się w przestrzeni – świecie, który rozpoznaje poprzez kobietę – mądrość, przejaw żeńskich właściwości.

„Cynada jest teatrem ruchu, gdyż nie ma niczego, co pozostawałoby w bezruchu” – Bożena Eltermann. Teatr Cynada założony w 1998 roku przez Bożenę Eltermann jest teatrem tańca. Swoją estetykę wywodzi z ekspresjonizmu niemieckiego i jego prekursorów Rudolfa von Labana i Mary Wigman. Teatr jest wspierany przez Fundację Grawitacja.

Bożena Eltermann – założycielka i choreograf Teatru Cynada.
W latach 1989 -1995 Eltermann była solistką Teatru Ekspresji, będącego jednym z prekursorów teatru tańca w Polsce. Przez jedenaście lat prowadziła studio w dawnej Stoczni Gdańskiej współtworząc wraz z Markiem Kakareko od początku jej powstania Kolonię Artystów.

Marek Kakareko – w 1998 nawiązuje współpracę z Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiuro, w którym poznaje Bożenę Eltermann. Inspiracja, której doświadcza w wyniku sposobu w jaki artystka rozumie teatr tańca jest powodem odejścia z Teatru Ekspresji i od 1999 roku rozpoczęcia wieloletniej współpracy z jej autorskim Teatrem Cynada, z którym jest związany do dziś. W tym czasie gra gościnnie w Teatrze Patrz Mi na Usta Krzysztofa Dziemaszkiewicza oraz bierze udział w produkcjach SFINKS’a, Alicji i Roberta Florczaka.

 

„wOkOłO“
Idea/choreografia/wykonanie: Kacper Lipiński
Muzyka: Bartłomiej Frank ; użyto również utwór zespołu- Creedence Clearwater Revival „ Run through the jungle“ oraz Sabre Dance – Love Sculpture
Kostium: zakład krawiecki Krupa & Rzeszutko – www.kruparzeszutko.pl
Wideo/plakat: Kiali
Konsultacja artystyczna: Trajal Harrell

Projekt solowy „w O k O ł O“ :
W założeniu, jest to struktura otwarta, mimo zamkniętej koncepcji choreograficznej i reżyserskiej, podstawowe znaczenia, wydarzenia „codzienne“ odnoszące się często do uniwersalnych prawd o nas samych, społeczeństwa, świata..itp. zawarte w spektaklu, mają tu charakter wymienny. Produkcja ta ma być komentarzem, dygresją związaną z tym co aktualne i codzienne, jak „news“ w mediach zmienia się z upływem czasu tak w spektaklu, w zależności od czasu i miejsca jego grania ma pojawiać się zupełnie inna forma video/muzyczna/tekstowa odnosząca się do tego co aktualne i warte uwagi według subiektywnej oceny twórcy. „ Struktura choreograficzna i układ spektaklu są niezmienne , spełniają funkcje stałej ramy – niczym ekran telewizora lub komputera w których zmieniają się jedynie obrazy i dźwięki. Ideą jest dotarcie do widza i zwrócenia uwagi na konkretne problemy, tematy istniejące wokół nas …ale pomijane często w głównym nurcie informacyjnym. News“ jest pretekstem do analizy uniwersalnych schematów, zasad, czynów ludzkich. Sprawy złe, dobre, niewygodne, przyjemne, małe, wielkie….wszystko co wokoło a co nie zawsze jest „dostrzegane“.

Kacper Lipiński – tancerz, grafik, projektant, fotograf. Absolwent Wydziału Grafiki poznańskiej ASP, studiował także historię sztuki na UAM. Swoją przygodę z ruchem i ciałem rozpoczął od sztuk walki, później ukończył instruktorski kurs kwalifikacyjny. Od 2004 roku związany z Polskim Teatrem Tańca jako tancerz a także projektant.  Debiutował solem IME EKTASI, w poznańskim Starym Browarze.  Jako artysta wideo współpracował z Rafałem Urbackim, Mikołajem Mikołajczykiem, a także Ewą Wycichowską. Tworzy również w obszarze performance art. Od 2008 członek kolektywu Movements Factory, założonego przez Iwonę Pasińską i Marcina Maćkiewicza. Związany z teatrami ulicznymi jako tancerz-aktor-choreograf. Aktualnie artysta niezależny realizujący własne projekty teatralne, performatywne oraz wizualne.

 

Kurator projektu: Adam Kamiński
Organizator: Biuro Festiwalowe Impart 2016, ESK 2016
Partner: Instytut Muzyki i Tańca

 

Co: spektakle w ramach Laboratorium ruchu
Gdzie: IMPART ul. Mazowiecka 17, Wrocław
Kiedy: 9 czerwca, niedziela, godz. 19.00
Bilety: 20 zł
Kasa biletowa od godz.12.00: 71/ 341 94 32
rezerwacje do godz. 12.00: tel. 71/ 344 39 45

 

Teatr Cynada foto Gosia Ziębińska1s

Teatr Cynada

Fot: Gosia Ziębińska

 

wOkOłO